Ministerstvo zdravotnictví před několika dny rozjelo další fázi kampaně, která má zvýšit proočkovanost proti covidu-19 v Česku. Nerozhodnuté se pokouší oslovit prostřednictvím velkých médií a ve spotech a inzerátech zdůrazňuje, že k dosažení kolektivní imunity chybí už poměrně málo. Zároveň také stát řeší, jak Čechy přesvědčit, aby přišli na posilující dávku vakcíny. V tomto případě lidé dostanou informační esemesky.
„Teď to má dvě části. Pokud jde o kampaň na podporu vakcinace u lidí, kteří ještě očkovaní nejsou, tak na ty nyní míří kampaň, která teď běží třeba na televizi Nova nebo v Blesku. Tato kampaň je v duchu: Pojďte nám pomoct, zbývá doočkovat devět procent populace, abychom mohli skončit s některými opatřeními, abychom dosáhli kolektivní imunity. Tato kampaň je relativně masivní,“ uvedl pro deník FORUM 24 mluvčí ministerstva zdravotnictví Daniel Köppl. Na tento apel mohou lidé narazit necelé dva týdny a zatím bude pokračovat.
U přeočkování proti covidu budou podle mluvčího hlavním komunikačním kanálem pravděpodobně reklamní esemesky. „Přijdou všem lidem poté, co jim skončí období jisté imunity. To znamená po osmi měsících, po nichž se doporučuje přeočkování. A týká se to jednodávkových i dvoudávkových vakcín,“ vyjmenoval Köppl.
Resort podle něj i vyhodnocuje, jestli očkovací kampaň funguje a plní svůj účel. „Hlídáme si několik kritérií – například počet reklamních zásahů, tedy kolik lidí kampaní oslovíme. Jde nám o oslovení co největšího počtu lidí za co nejnižší cenu. A klíčový pro nás je počet naočkovaných. V průběhu té první kampaně se nám podle výzkumu podařilo třetinu lidí, kteří nebyli pro očkování rozhodnutí, nebo se k němu dokonce stavěli negativně, přesvědčit, aby se očkovat šli,“ tvrdí mluvčí ministerstva. Jak úspěšná je kampaň spuštěná na přelomu srpna a září, zatím jasné není.
A kolik to celé stojí? Podle Köppla bylo na první i druhou vlnu očkovací kampaně schváleno shodně 50 milionů korun. A v kampani odstartované před pár dny bude hlavní část peněz teprve proinvestována. Zdůraznil, že kampaň nemá jen přesvědčovací část, ale její součástí je také vyvracení dezinformací a mýtů spojených s očkováním. A žádná nová „větev“, například očkovací loterie o peněžní i jiné ceny, se nechystá. Slovensko ji přitom zavedlo.
„Po celou dobu kampaně jsme se tomuto modelu vyhýbali a několik výzkumů ukázalo, že finanční motivace typu loterie není pro Čechy zajímavá a důležitá. Takže nic takového nepřipravujeme a nechystáme. Ani Slováci s tím neměli moc dobrou zkušenost, tam to de facto bylo docela fiasko,“ tvrdí Köppl.