Lídři kandidátek koalice Spolu a hnutí ANO pro evropské volby Alexandr Vondra (ODS) a Klára Dostálová (ANO) se setkali během velikonoční televizní debaty v pořadu Partie na CNN Prima News. Během jinak poklidné diskuze neunikl kritice ministr vnitra Vít Rakušan (STAN), a to kvůli evropské dohodě o nastavení migračních pravidel.
Vedle snahy zabránit zákazu spalovacích motorů hovořili oba kandidáti o nutnosti shody na společné politice vůči migrantům, která je podle jejich mínění příliš vstřícná například v případě Německa, a také hovořili o reálných možnostech České republiky obsadit některou z důležitějších pozic v rámci evropských institucí.
Vondra v té souvislosti s ohledem na možné ambice volební lídryně STAN Danuše Nerudové naznačil, že větší šance na zvolení mají osoby již v evropském prostředí známé a etablované. Pokud jde o běžence, citoval lídr koalice Spolu příklad Dánska, které v návaznosti na migrační vlny zavedlo restrikce v oblasti sociální podpory a další opatření, jež ho ochránily před masovou vlnou imigrace.
Dostálová při té příležitosti napadla místopředsedu vlády a ministra vnitra Víta Rakušana, který podle ní „zpackal migrační pakt“. Jistou míru nesouhlasu s Rakušanovým postupem vyjádřil i Vondra. „Trochu ho za to kritizuji, protože se měl pokusit sehnat blokační menšinu. Spadlo to ale z čistého nebe. Byl jsem skutečně překvapen a moc se mi to nelíbilo,“ prohlásil.
Od nového parlamentu Vondra očekává, že bude méně zelený a více pragmatický. „Když volby dopadnou dobře, mohli bychom pro to většinu najít,“ řekl Vondra o odvolání zákazu spalovacích motorů. Podle něj k tomu bude příležitost při vyhodnocování plnění klimatických cílů Evropské unie. Dostálová s politickým soupeřem souhlasila. „Se spalovacími motory se ještě musí něco dělat, také spoléhám na nové složení Evropského parlamentu,“ řekla.
Politici se střetli v tom, kdo nese odpovědnost za přijetí zákazu. Podle Dostálové to byla chyba současné vlády Petra Fialy (ODS), která nevyužila českého předsednictví v EU ve druhém pololetí 2022 k zastavení zákazu. Podle Vondry však za předsednictví už bylo pozdě, protože neexistovala dost silná blokační menšina států EU. Vondra vidí odpovědnost u bývalého premiéra Andreje Babiše (ANO), který podle něj měl zákaz spalovacích motorů zablokovat v Evropské radě.
Evropské normy počítají s tím, že od roku 2035 bude v členských zemích unie prakticky nemožné pořídit si nový automobil na benzin či naftu. Opatření sklízí kritiku zejména ve státech se silným automobilovým průmyslem. Například Německo usiluje o to, aby bylo možné vozidla se spalovacími motory dál vyrábět s tím, že by se v nich využívala syntetická paliva.