Babišův kabinet v tichosti rozhodl o zásadní změně postupu proti epidemii koronaviru. Odpovědnost přenesl na ministerstvo zdravotnictví, což v praxi znamená i zamezení nároků poškozených lidí a firem na náhradu škody. Vláda zároveň selhala v komunikaci dalšího vážného omezení volného pohybu obyvatel.
Vláda dne 12. března vyhlásila nouzový stav v délce trvání jednoho měsíce. Jeho dřívější spuštění chybně bránili členové vlády za hnutí ANO, stejně jako včasnější aktivaci Ústředního krizového štábu. Premiér Babiš si neuvědomoval hloubku problému. Boj proti koronaviru pojal jako marketingovou sólojízdu, která ukázala jen jeho velikášství a nekompetenci. Po vyhlášení nouzového stavu se daly některé věci rychleji do pohybu.
Kabinet přijal sérii opatření omezujících volný pohyb obyvatel a drasticky zasahujících do života malých firem a jednotlivců. Ze dne na den jim bylo ztíženo nebo přímo zakázáno podnikání. Jejich tržby klesly na nulu. Nadále přitom musí platit nájmy, energie, mzdy zaměstnanců a další závazky. Dosavadní vládou představená pomoc je naprosto nedostatečná a kritickou situaci zavřených provozoven neřeší.
Zásadní přesun kompetencí
Mimořádná opatření skončila 23. března a vláda je o dalších deset dní prodloužila. Jenže zvolila podezřelý manévr, který má závažné dopady právě pro statisíce lidí a firem nejvíce zasažených vládní intervencí.
Vláda zasedala téhož dne a zrušila všechna svá usnesení, jimiž po vyhlášení stavu nouze omezovala volný pohyb lidí a mnohým zakázala podnikat. Odpovědnost za prodloužení krizových aktů přenesla na ministerstvo zdravotnictví. Ministr Adam Vojtěch nadále navrhuje i nová nařízení. Vláda je nově jen bere na vědomí, což snižuje jejich právní sílu.
Poprvé o této změně napsal server Česká justice. Nejde jen o formální a zdánlivě nepodstatný krok. Původně Babišův kabinet přijímal mimořádná opatření podle zákona o krizovém řízení, v souladu s vyhlášením stavu nouze. Nyní chce přesunem kompetencí na Vojtěcha postupovat podle zákona o ochraně veřejného zdraví, což má mimo jiné nezanedbatelné právní dopady.
Změna bez vysvětlení
„Krizový zákon předpokládá, že když dojde kvůli krizovým opatřením ke škodám, nahradí se. Teď se ale zavedla nová opatření, vesměs ve stejném rozsahu, jako byla ta původní, a to podle zákona o ochraně veřejného zdraví, který žádnou náhradu škody nepředpokládá,“ řekl serveru iROZHLAS advokát Daniel Zinrák, specializující se na náhradu škod.
Totéž potvrzuje advokát Tomáš Sokol. „Paragraf 36 krizového zákona zcela explicitně říká, že stát odpovídá za škody, které vznikly v přímé souvislosti s krizovým opatřením. Jevilo se tedy v zásadě jako zcela nepochybné, že ten, kdo přijde s příčinnou souvislostí, jako je třeba zavření hospody, tak může jednoznačně nárokovat škodu.“
Ani Sokol nevidí jiné vysvětlení než to, že vláda zvolila tento postup úmyslně, aby se vyhnula povinnosti vyplácet povinné kompenzace. Lidé a firmy je budou moci uplatňovat jen za prvních deset dní stavu nouze, než došlo k této změně. Další postup při náhradě škody se jim výrazně komplikuje.
Zatímco ministr vnitra Jan Hamáček neví, proč se přešlo na nový režim, ministryně financí Alena Schillerová prohlašuje, že se v zásadě nic nemění. Zároveň však připouští dopady zmiňované právníky. „Ano, krizový zákon a zákon o ochraně veřejného zdraví mají jiné režimy odškodňování,“ uvedla.
Je otázkou, zda se tak vláda kromě ztížení možnosti domáhat se náhrady vzniklé škody nezbavila ještě jednoho problému. Nedávno padla žaloba kvůli legitimitě některých aktů vlády přijatých ve stavu nouze. Městský soud v Praze na základě nového rozhodnutí vlády okamžitě přerušil její projednávání. Náhoda?
Vláda, která do této doby pořádá permanentní tiskové konference, na nichž se premiér Babiš chvástá a řeší každý detail, se neobtěžovala o takto závažné změně informovat veřejnost a věrohodně ji zdůvodnit.
Komunikační lapsus
Česká justice informuje i o dalším komunikačním lapsu vlády. Na stejném zasedání vzala na vědomí nová Vojtěchova nařízení, o kterých se veřejnost dozvídá až o dva dny později. Patří mezi ně další rozšíření omezení volného pohybu lidí, platné od 24. března do 1. dubna.
Ministr zdravotnictví mimo jiné nařizuje pobyt na veřejných místech v počtu maximálně dvou osob (kromě členů společné domácnosti). Dále nařizuje lidem zdržovat se v místě bydliště s řadou výjimek, které ovšem umožňují různý výklad. Fakticky jsou zakázány cesty na chaty a chalupy, ačkoli ještě před víkendem vláda hovořila jen o doporučení.
Dnes v praxi dochází k tomu, že policie na některých výjezdech (mj. z Prahy do Slap) zastavuje řidiče, a pokud neprokážou důvod cesty podle výjimek, vrací je zpět. Mezi těmito výjimkami jsou ovšem cesty za rodinou a osobami blízkými nebo pobyt v přírodě. Je záhadou, jak toto policie posuzuje.
Co je však jasné, je fakt, že záměna zákonů umožňuje trestat porušení těchto nařízení pokutou až do výše tří milionů korun. Přestupky posuzované podle krizového zákona nastavují pokuty „jen“ do výše 50 tisíc korun. Důvodně se dá předpokládat, že nikdo z řidičů o aktuálních změnách nevěděl, jelikož je nikdo důkladně nerozebral.
Šlo prý o omyl
O totálním komunikačním chaosu vlády svědčí omluva šéfa Ústředního krizového štábu Romana Prymuly. Podle něj šlo o omyl. Na tiskové konferenci po inkriminovaném jednání vlády nebyli přítomni ani on, ani jindy mnohomluvný premiér Babiš, a dokonce z neznámých důvodů ani ministr zdravotnictví Vojtěch, který tato nařízení předkládal. Přítomní ministři k tomuto problému neřekli nic.
Premiér Babiš, který nyní v tísni předvádí melodramatické projevy, najednou mlčí. Na povrch vyplouvá jejich pravý důvod. Posypat si hlavu popelem, poučit se z chyb, naoko nabídnout jednotu a spolupráci opozici, a paralyzovat tak oprávněnou kritiku mnoha selhání vlády. Tohle další marketingové divadélko nebylo myšleno vážně.
Je však nebezpečné, že se pod tímto příkrovem licoměrnosti odehrávají velmi pochybné děje. Vláda nyní mění i způsob komunikace. Zaměřuje se na pozitivní propagandu, a realizaci stále nepopulárnějších nařízení přenechává ministru Vojtěchovi, který na svoji funkci zjevně nestačí.
Výsledek této změny? Závažné kroky vlády zůstávají nevysvětleny, či dokonce utajeny. Dost důvodů na svolání mimořádné schůze Sněmovny, kde by vláda tyto skandální excesy vysvětlila a napravila. Pokud je toho v této sestavě vůbec schopna.